e-gépész online szaklap

Climalife szimpózium az R-22 helyettesítéséről

2009. szeptember 23. | e-gépész| |  0 |

A Climalife Magyarország márkanevet használó Frigogáz Kft. szimpóziumot szervezett hűtés- és klímatechnikai ügyfeleinek 2009. szeptember 3-án, Budaörsön.

A párizsi székhelyű Dehon csoport, mint Európa egyik vezető hűtőközeg-forgalmazója 1997-ben alapította meg magyarországi leányvállalatát, a Frigogáz Kft-t. A korábban egymástól többé-kevésbé elszigetelten tevékenykedő tucatnyi leányvállalat mára egységes arculattal és márkanévvel jelzi ügyfeleinek törekvését arra, hogy mindegyik országban ugyanúgy tudja biztosítani a megoldások széles körét. A név – Climalife – tükrözi a csoport elkötelezettségét mind a hűtés-, fűtés- és klímatechnikai szakma, mind a környezetvédelem iránt. A magyarországi leányvállalat csoportba való integrálódását mi sem jelzi jobban, mint az, hogy a nemzetközi weblap (www.climalife.hu) már magyarul is elérhető. A szakemberek itt értékes információkat szerezhetnek a nemzetközi és hazai szabályozási környezetről, szakmai újdonságokról és rendezvényekről, valamint a vállalatcsoport nyújtotta termékekről és szolgáltatásokról.

A szimpózium első részében a Honeywell vegyipari konszern képviselője mutatta be az R-22 hűtőközeg kiváltásának alternatíváit. A Honeywell világszerte 120.000 alkalmazottat foglalkoztató, 37 milliárd USA dollár forgalmú, Egyesült Államok-béli központú vállalatcsoport. Termékeivel nap mint nap találkozhatunk a hőmérséklet-szabályozóktól kezdve, a dieselmotorok alkatrészein és nylon termékeken keresztül, a különböző épületfelügyeleti rendszerekig. Köztudomású, hogy 2010. január 1-től a gyári friss R-22 forgalmazása, tárolása, felhasználása az un. F-Gáz rendelet alapján tilos. A meglévő berendezések karbantartására kizárólag regenerált R-22-t lehet használni, melynek elérhetősége már most is rendkívül szűkös. Figyelembe véve, hogy bizonyos alkalmazási területeken (élelmiszeripar, hűtéslánc, kórházak) az esetlegesen adódó meghibásodások kijavítását azonnal kell tudni biztosítani, mindenképpen tanácsos a bizonytalan elérhetőségű anyagot idejében kiváltani.

Az új berendezések tekintetében az alkalmazástól függően választhatunk az R404A, R507, R-407C és az R-410A közül. A meglévő berendezések esetén döntenünk kell, hogy vállalva a hiány kockázatát megpróbáljuk megtartani az eredeti R-22 töltetet, vagy inkább lecseréljük. Ha ez utóbbi mellett döntünk, akkor választanunk kell a retrofit és a drop-in megoldás között. Az első esetben a hűtőközegen és szárítószűrőkön kívül le kell cserélni a kompresszor kenőanyagát észter olajra oly módon, hogy az olajcsere után az eredeti ásványolaj maradványa 1% alá csökkenjen. Ezt vagy többszörös olajcserével, vagy a rendszer belső tisztításával érhetjük el. Sok esetben az expanziós szelepet is cserélnünk kell. A lehetséges hűtőközegek az R404A, R507 és az R-407C, függően az adott alkalmazástól. Összességében a retrofit nagy beruházással jár és nagyon munka- és időigényes.

Jóval könnyebb dolgunk van, ha drop-in megoldást választunk. Ebben az esetben olyan anyagot érdemes választanunk, amelyikhez a hűtőteljesítmény elfogadható szinten tartása mellett (95%), nem szükséges lecserélnünk az eredeti olajtöltetet és az expanziós szelepet, valamint az átállítás gyorsan, lehetőleg az ellátott technológia leállítása nélkül megvalósítható legyen. Ezeknek a feltételeknek leginkább az R-422D hűtőközeg felel meg, ez a termék tekinthető valóban drop-in anyagnak.

Az átállításkor fontos, hogy betartsuk az előírt lépéseket. Először fel kell mérni a jelenleg is működő rendszer paramétereit, le kell jegyezni a különböző hőmérséklet- és nyomás értékeket, ki kell javítani az esetleges hibákat és meg kell szüntetni a szivárgásokat. Ezt követően fejthetjük le az R-22-t egy erre a célra rendszeresített palackba, melynek fel kell írni mennyiségét. A lefejtett, veszélyes hulladéknak minősülő anyagot a hatályos előírásoknak megfelelően, veszélyes hulladék szállítására jogosult szállítmányozóval kell elszállíttatni ártalmatlanításra. A szárítószűrők és a nem kompatibilis tömítések cseréjét követően le kell vákuumolni a rendszert. Ezután következhet az R-422D betöltése az eredeti hűtőközeg mennyiségének kb. 85-90%-áig. A berendezés beindítása után el kell végezni a rendszer optimalizálását az expanziós szelep, az utóhűtés és túlhevítés beállításával és a töltet kiegészítésével. Végül ellenőrizni kell az olajszinteket, hogy meggyőződhessünk az olajvisszahordás elégségességéről. Az átállítás végén mindenképpen jelölni kell a berendezésen az új töltetet és mennyiségét és a kompresszorolaj fajtáját.

Az R-422D-vel számos berendezést állítottak már át világszerte, így általános érvényű tapasztalatok fogalmazhatók meg. Néhány esetben előfordul olajvisszahordási probléma, főként olyan esetekben, amikor ez az eredeti töltettel is problémás volt. Ennek kockázata annál nagyobb, minél hosszabb és komplikáltabb a csővezeték, minél magasabban van a berendezés az elpárologtatókhoz képest és minél alacsonyabb az elpárolgási hőmérséklet. Ha ilyen problémával szembesülünk, akkor az esetek jó részében 5% észter olaj hozzáadása megoldást jelent, de előfordul, hogy a teljes olajtöltetet le kell cserélni. Az észter olajok oldószerekhez hasonló tulajdonsága miatt, olajcsere esetén a szűrők cseréje még fontosabb, hiszen a letapadt szennyeződések felszakadhatnak és bekerülhetnek a hűtőközegáramba, majd eltömődést okozhatnak. A hűtőközeg töltet általában az eredeti 95%-a. A tömítések főként régi gépek esetén okozhatnak problémát. Az elasztomerek eltérő módon nyelik el az R-22-t illetve az R-422D-t. A hűtőközeg elnyelés önmagában hasznos, hiszen ettől a tömítés kitágul és jobban ellátja feladatát, az új anyagból viszont nem tud ugyanakkora mennyiséget felvenni, ebből kifolyólag mikro szivárgás keletkezhet. Az amúgy is életciklusuk végéhez közelítő tömítéseket, golyóscsapokat mindenképpen tanácsos cserélni.

Az átállítás körültekintő végrehajtásával gyors és költséghatékony megoldás nyújtható a végfelhasználónak, sok esetben a technológia leállítása vagy a kereskedelmi egység forgalmának megzavarása nélkül.

További információ: www.frigogaz.hu

Climalife

Hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.

Facebook-hozzászólásmodul