e-gépész online szaklap

380 tonnás generátor utazott a Marosnémeti hőerőműbe

2025. március 5. | e-gépész| |  0 |

380 tonnás generátor utazott a Marosnémeti hőerőműbe

Február végén egy kivételes méretű generátor indult útnak Szegedről a Marosnémetiben épülő hőerőműhöz. A 720 tonnás, 100 méter hosszú és 6 méter széles szerelvény útját több mint egy évig tervezték.

A marosnémetiban található régi, széntüzelésű erőmű 2019-ben fizetésképtelenné vált, majd 2022-ben a Mass Global Energy Rom iraki vállalat 91 millió euróért megvásárolta. Az átalakítás célja, hogy a létesítményt modern, gáztüzelésű erőművé alakítsák, melynek első, 860 MW-os blokkját 2026 elején tervezik átadni, később pedig a teljesítményt 1700 MW-ra növelik. Az új létesítmény éves szinten körülbelül 2,5 milliárd köbméter földgázt tervez felhasználni.

Az óriási generátor az első szállítmány, mely Amerikából érkezett hajón, majd a Dunán és a Tiszán érte el Szeged Tápé réti kompkikötőt, és onnan indult tovább a több mint 300 km-es közúti szállításra. A következő hónapokban még két rekord méretű generátort indítanak útnak a Marosnémetiben épülő hőerőműhöz. 

Az első szállítmány a magyar utakon összesen 44 kilométert tett meg: az első szakaszban a Tisza-parttól a 43-as főút és a 430-as főút csomópontjáig közlekedett. Itt a rakományt egy külön erre a célra kialakított átrakóhelyen egy másik, konzolos járműre szerelték át. Ezután február 20-án a szerelvény néhány óra alatt jutott el a Nagylaki határátkelőig, és további egy hét alatt ért a 245 kilométerre lévő marosnémeti hőerőműbe.

A fuvar lebonyolításához rendkívüli előkészületek kísérték a folyamatot: hídmegerősítéseket végeztek, vasúti átjárókra engedélyt kértek, illetve ideiglenesen eltávolították vagy megemelték a közlekedési táblákat és belógó elektromos vezetékeket. 

A szállítmány magyarországi útjának egyik legnagyobb kihívása során a 30 méter hosszú, három nyílású Apátfalvi-hidon kellett átjutnia a szerelvénynek. A 40 tonna teherbírású hidat úgy kellett megerősíteni, hogy biztosítsa a 720 tonnás szerelvény áthaladását. A megerősítésre alkalmazott rendszer 156 különböző hosszúságú darabja került beépítésre, amelyek igazodtak a híd alatti terepviszonyokhoz. Ezek közül 108 darab nagy teherbírású támasz volt, amelyek kulcsszerepet játszottak a szerelvény által kifejtett óriási terhelés egyenletes elosztásában. A pályalemez közvetlen alátámasztásával az extra terhek a patakmederben kialakított betonlemezre kerültek továbbításra, biztosítva ezzel a stabilitást és az egyenletes erőeloszlást. A moduláris rendszert pontosan illesztették a híd szerkezetéhez, garantálva ezzel az akadálytalan és biztonságos áthaladást. Az alumíniumból készült támaszok könnyű súlya, gyors szerelhetősége gyors telepítést tett lehetővé.

A berendezések szállítási folyamatát több mint egy éve kezdték el megtervezni. A hőerőmű működéshez három, hasonló méretű generátorra és további három, kisebb súlyú transzformátorra van szükség, ezeket ugyanígy szállítják majd. Az utolsó rakomány várhatóan április végén, május elején hagyja el Magyarországot.

Hőerőmű

Hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.

Facebook-hozzászólásmodul