380 tonnás generátor utazott a Marosnémeti hőerőműbe
2025. március 5. | e-gépész| | 0 |

Február végén egy kivételes méretű generátor indult útnak Szegedről a Marosnémetiben épülő hőerőműhöz. A 720 tonnás, 100 méter hosszú és 6 méter széles szerelvény útját több mint egy évig tervezték.
A marosnémetiban található régi, széntüzelésű erőmű 2019-ben fizetésképtelenné vált, majd 2022-ben a Mass Global Energy Rom iraki vállalat 91 millió euróért megvásárolta. Az átalakítás célja, hogy a létesítményt modern, gáztüzelésű erőművé alakítsák, melynek első, 860 MW-os blokkját 2026 elején tervezik átadni, később pedig a teljesítményt 1700 MW-ra növelik. Az új létesítmény éves szinten körülbelül 2,5 milliárd köbméter földgázt tervez felhasználni.
Az óriási generátor az első szállítmány, mely Amerikából érkezett hajón, majd a Dunán és a Tiszán érte el Szeged Tápé réti kompkikötőt, és onnan indult tovább a több mint 300 km-es közúti szállításra. A következő hónapokban még két rekord méretű generátort indítanak útnak a Marosnémetiben épülő hőerőműhöz.
Az első szállítmány a magyar utakon összesen 44 kilométert tett meg: az első szakaszban a Tisza-parttól a 43-as főút és a 430-as főút csomópontjáig közlekedett. Itt a rakományt egy külön erre a célra kialakított átrakóhelyen egy másik, konzolos járműre szerelték át. Ezután február 20-án a szerelvény néhány óra alatt jutott el a Nagylaki határátkelőig, és további egy hét alatt ért a 245 kilométerre lévő marosnémeti hőerőműbe.
A fuvar lebonyolításához rendkívüli előkészületek kísérték a folyamatot: hídmegerősítéseket végeztek, vasúti átjárókra engedélyt kértek, illetve ideiglenesen eltávolították vagy megemelték a közlekedési táblákat és belógó elektromos vezetékeket.
A szállítmány magyarországi útjának egyik legnagyobb kihívása során a 30 méter hosszú, három nyílású Apátfalvi-hidon kellett átjutnia a szerelvénynek. A 40 tonna teherbírású hidat úgy kellett megerősíteni, hogy biztosítsa a 720 tonnás szerelvény áthaladását. A megerősítésre alkalmazott rendszer 156 különböző hosszúságú darabja került beépítésre, amelyek igazodtak a híd alatti terepviszonyokhoz. Ezek közül 108 darab nagy teherbírású támasz volt, amelyek kulcsszerepet játszottak a szerelvény által kifejtett óriási terhelés egyenletes elosztásában. A pályalemez közvetlen alátámasztásával az extra terhek a patakmederben kialakított betonlemezre kerültek továbbításra, biztosítva ezzel a stabilitást és az egyenletes erőeloszlást. A moduláris rendszert pontosan illesztették a híd szerkezetéhez, garantálva ezzel az akadálytalan és biztonságos áthaladást. Az alumíniumból készült támaszok könnyű súlya, gyors szerelhetősége gyors telepítést tett lehetővé.
A berendezések szállítási folyamatát több mint egy éve kezdték el megtervezni. A hőerőmű működéshez három, hasonló méretű generátorra és további három, kisebb súlyú transzformátorra van szükség, ezeket ugyanígy szállítják majd. Az utolsó rakomány várhatóan április végén, május elején hagyja el Magyarországot.
Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.