Állásfoglalás az épületenergetikai tanúsításról szóló kormányrendelet kiegészítése kapcsán
2024. április 3. | e-gépész| | 5 |
![Állásfoglalás az épületenergetikai tanúsításról szóló kormányrendelet kiegészítése kapcsán](https://www.e-gepesz.hu/images/9/19210-1712146524.jpg)
A 176/2008. (VI.30.) kormányrendelet kiegészítése sok vitára, eltérő értelmezésre ad lehetőséget, ezért a MMK Épületgépészeti Tagozata, a szakmai sajtóban is megjelent vélemények figyelembevételével, az alábbi állásfoglalást fogalmazta meg.
Tisztelt Kollégák!
Az épületenergetikai tanúsításról szóló 176/2008 (VI.30.) Kormányrendelet 9. §-a kiegészült egy új, (4) ponttal.
Ez nagyon sok vitára, értelmezésre ad okot abban a tekintetben, hogy „TÉ” (Épületek energetikai tanúsítása – Energetikai tanúsító) jogosultságú tanúsító szakember közreműködésére milyen esetekben van feltétlenül szükség.
A már tapasztalt, egyébként nem egységes hatósági ügyintézések kapcsán-, vagy csupán a „G” tervezői jogosultsággal rendelkező szakmagyakorlók felháborodott megkeresése kapcsán a MMK Épületgépészeti Tagozatának elnöksége 2024. 03. 21-i ülésén – tekintettel a kérdés más szakmai szereplők értelmezéseire is - állásfoglalás közzétételéről határozott. (Az Állásfoglalás kialakításának itt nem részletezett előzményei 2023. október végéhez nyúlnak vissza!)
A mellékelt állásfoglalás a különféle szakterületre létrehozott szabályozások összevetése, elemzése alapján készült. Reményeim szerint a hatósági ügyintézések során egységes hivatkozási alapul is szolgálhat a jövőben!
FONTOS MEGJEGYEZNI, hogy az ÉKM éppen a húsvéti ünnepkör előtt kezdeményezett egyeztetést a vitatott pont értelmezésével kapcsolatban a MMK elnökével. Elnök Úr tájékoztatására 2024. február 28-án az Épületgépészeti Tagozat elnökségének itt közölt állásfoglalását küldtem meg!
Gyurkovics Zoltán elnök
MMK Épületgépészeti Tagozat
A MMK Épületgépészeti Tagozatának Állásfoglalása
Az Épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról szóló 176/2008. (VI.30.) Korm. rendelet 9. §-a 2023. 11. 01-től kiegészült az alábbi (4) bekezdéssel:
(4) Az energetikai követelményeknek való megfelelést igazoló számítást, melyet nem szükségszerűen követ tanúsítvány kiállítása, és mely az energetikai tanúsítványtól különállóan, illetve attól függetlenül is elkészíthető, tanúsítói jogosultsággal rendelkező szakember végezheti el.”
Erre a pontra hivatkozva némely építési hatóság megköveteli „TÉ” tanúsítói jogosultsággal rendelkező szakember közreműködését építési engedélyezési vagy egyszerű bejelentési terv készítésekor, más hatóságok erre nem tartanak igényt.
Amennyiben jogos a hatóságok követelése, a rendeletváltozásban elrejtett mondat több ezer épületgépész tervező jogosultságát csorbítja meg.
Előállhatna az a fura helyzet, hogy egy épületgépész terv részét képező számítást egy építész tervező, vagy egy tervezői jogosultsággal nem rendelkező tanúsító kolléga készítené el – kötelező jelleggel.
A Magyar Mérnöki Kamara Épületgépészeti Tagozatának szakmai álláspontja, hogy a „G” tervezői jogosultság szükséges és elegendő az épületgépész terv részét képező energetikai számítás elkészítéséhez, ahogy az eddigi gyakorlat szerint is elegendő volt (312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet alapján). Erre a részfeladatra külső szakember bevonásának kötelezővé tétele a „G” tervezői jogosultság csorbítását eredményezi.
A 176/2008. (VI.30.) Korm. rendelet alkalmazási körét az 1. § határozza meg:
1. § (1) E rendeletet a (3) bekezdésben meghatározott esetekben – a (2) bekezdés szerinti kivételekkel – épületek és az épület önálló rendeltetési egységei energetikai jellemzőinek tanúsítási eljárására kell alkalmazni.
Az Épületgépészeti Tagozat álláspontja szerint az idézett jogszabály címe, és 1. §-a kimondja, hogy a rendeletet csak tanúsítási eljárásra kell alkalmazni.
A 9. § címe és szövegkörnyezete ugyanis egyértelműen utal arra, hogy a vitatott (4) pont csak az energetikai tanúsítványok elkészítését szabályozza, a tervezés egyéb fázisaira nem rendelkezik hatókörrel.
A félreértések elkerülésére hivatalos állásfoglalás szükséges, miszerint az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról szóló törvény hatálya nem terjed ki a tervezési folyamatokra. Az építési engedélyezési és az egyszerű bejelentési terv részét képező energetikai számítás, „G” tervezői jogosultsággal is elkészíthető, tanúsítói jogosultsággal rendelkező szakember bevonása a tervezési fázisban nem szükséges.”
Hozzászólások
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.
Zoárd | 2024. szept. 23.
Kedves József! Az, hogy a piac felülírta az árakat, nem von le semmit abból, hogy a 10§ nem felel meg az alkotmányos elvárásoknak. Éppen az a baj, hogy azután, ha egyszer elvállalsz egy ilyen munkát, normális mérnöki díjjal, akkor utólag a jogszabály szerint még be is perelhetnek. Számos olyan projekt volt, ami egyébként kimaradt az ingatlanosok látóköréből és ott reális áron lehetett szerződni. De ez a reális ár bizony ellentmondott a 10§-nak. Ha valaki ügyes volt, akkor szét szedte a szerződét, tanúsításra és mondjuk egy részletes felmérésre. Na ettől lesz élhetetlen egy ország, ha állandóan ügyeskedni kell, mert a jogszabályok betarthatatlanok. És ennek aztán az az eredménye, hogy amit be kellene tartani, ott is ügyeskednek az emberek, mert megszokták.
Fázmán József | 2024. szept. 22.
Az energetikai tanúsítvány díjazásához egy megjegyzés. A díjazás mértékét kezdetektől rendeletbe foglalták, amit mér szintén a kezdetektől senki sem vett komolyan. A piacon vannak kialakult árak, melyeknek semmi közük nincs a tényleges munka ráfordításhoz. Az árak nagysága kicsúszott, sőt igazából sosem volt az építménygépész (tágabban tanúsító) szakma kezében, azt az ingatlanos szakma diktálta és diktálja. Mindenki eldöntheti, hogy jól van-e az, hogy egy tisztán műszaki mérnöki tevékenység díjának meghatározására kívülállóknak nagyobb befolyása van. ”Miért hagytuk, hogy így legyen?”
Fázmán József | 2024. szept. 22.
Ebben a kérdésben kb egy éve kérdést intéztem Gyurkovics elnök úrhoz. Választ is kaptam, ami még egyáltalán nem a fenti állásfoglalás volt. Pozitív, hogy az ÉKM rendelet ilyetén hibáját kijavították.
Zoárd | 2024. szept. 17.
A 176-os rendelet annyira korszerű, hogy 2008 óta benne van, hogy 5.500 Ft/óra díjat lehet elkérni. Túl azon, hogy azóta az infláció a KSH szerint 98% volt, a teljes 10. paragrafus ellentétes az EU szabad vállalkozási előírásaival. A vállalási árat a vállalkozó saját maga határozza meg, ez jogszabállyal nem korlátozható! 2023-ban is módosították a jogszabályt, de ehhez a paragrafushoz 2008 óta nem nyúltak hozzá.
Zoárd | 2024. ápr. 5.
Most már csak az a kérdés, hogy a ”G” jogosultsággal miért nem lehet tanúsítási feladatot is végezni. Ez mondjuk régi téma. Van egy kellően bonyolult számítás, amit ha nem tud elvégezni a ”G” besorolású tervező, akkor nem is kaphatja meg a ”G” besorolást. Ezek után leegyszerűsítve a végeredmény alapján 6. általános iskolás szintű értékelés jön. Na! Ehhez kell a ”G” tervezőnek vízsga.