Az Európai Parlament elfogadta a kibocsátáscsökkentési terveket
2024. március 20. | e-gépész| | 1 |
Az épületek energiahatékonyságáról szóló irányelv felülvizsgálatának célja, hogy 2030-ra jelentős mértékben csökkenjen az uniós épületállomány üvegházhatásúgáz-kibocsátása és energiafogyasztása, 2050-re pedig már egyáltalán ne terheljék a környezetet az épületek.
- 2030-tól az új épületeknek kibocsátásmentesnek kell lenniük
- Az intézkedések segítenek az energiaszámlák csökkentésében és a klímaváltozás megfékezésében
- Mentesség a mezőgazdasági és műemlékvédelmi épületeknek
- Az uniós üvegházhatásúgáz-kibocsátás 36 százaléka tudható be az épületeknek
2024. március 13-én a képviselők hivatalosan is elfogadták a Tanáccsal már egyeztetett javaslatokat az épületek energiafogyasztásának és kibocsátásának további csökkentését elősegítő szabályokról – adta hírül az EP.
A most elfogadott intézkedéseknek az is a célja, hogy a tagállamokban még több épületet újítsanak fel az energiát legrosszabbul hasznosítók közül, és az energiahatékonysággal kapcsolatos adatok cseréje is javulni fog a felülvizsgálatnak köszönhetően.
Kibocsátáscsökkentési célértékek
2030-tól minden új épületnek kibocsátásmentesnek kellene lennie. Ez a követelmény a közhatóságok tulajdonában álló, illetve az általuk használt vagy fenntartott új épületekre már 2028-tól érvényes lesz. A tagállamok ennek teljesítéséhez a teljes életciklusra vonatkozó globális felmelegedési potenciált (GWP) vehetik majd alapul, így tehát az építkezéshez felhasznált termékek gyártásával, beépítésével, bontásával és ártalmatlanításával járó üvegházhatásúgáz-kibocsátással is számolniuk kell.
A lakóépületek esetében olyan intézkedéseket kell életbe léptetniük a tagállamoknak, amelyekkel 2030-ra legalább 16 százalékkal, 2035-re pedig legalább 20–22 százalékkal tudják csökkenteni a természetben közvetlenül előforduló primer energiaforrások átlagos fogyasztását.
Ami a legrosszabb energiahatékonyságú, nem lakáscélú épületállományt illeti, minimumkövetelmények révén kell gondoskodni arról, hogy 2030-ra 16 százalékuk, 2033-ra pedig 26 százalékuk fel legyen újítva.
A már meglévő középületekre és a nem lakáscélú épületekre fokozatosan napelemeket kell telepíteni, amennyiben ez műszakilag, gazdaságilag és funkcionálisan megvalósítható. Az összes új lakóépületet pedig 2030-ra el kell látni napenergiát hasznosító berendezésekkel.
A fosszilis tüzelőanyaggal működő kazánok fokozatos leszerelése
A tagállamoknak lépéseket kell tenniük a fűtési rendszerek dekarbonizációja érdekében, többek között a fűtéshez és hűtéshez használt fosszilis tüzelőanyagok fokozatos kivezetésével. A cél az, hogy 2040-re egyetlen fosszilis tüzelőanyaggal működő kazán se legyen üzemben. 2025-től kezdődően a tagállamok nem nyújthatnak támogatást fosszilis tüzelőanyaggal működő önálló kazánok telepítéséhez. A pénzügyi ösztönzők tilalma nem vonatkozik a hibrid fűtési rendszerekre, amelyek a kazánt például naphőenergia-berendezéssel vagy hőszivattyúval kombinálják.
Kivételek
Az új szabályok hatálya nem terjed ki a mezőgazdasági és műemlékvédelmi épületekre. Az uniós tagországok emellett mentességet adhatnak a követelmények teljesítése alól a különleges építészeti vagy történeti értékük miatt hivatalosan védett épületeknek, az időszakosan vagy ideiglenesen használt épületeknek, valamint a templomoknak és más imahelyeknek.
A jelentéstevő szerint
Ciarán Cuffe (Zöldek/EFA, Írország) így nyilatkozott: „Az irányelv világosan megmutatja, hogy az éghajlat-politika milyen valós és azonnali előnyökkel járhat társadalmunk kevésbé tehetős tagjai számára. Ez a jogszabály segít csökkenteni az energiaszámlákat és az energiaszegénység alapvető okait, miközben több ezer magas színvonalú, helyi munkahelyet teremt az egész EU-ban. Az európai üvegházhatásúgáz-kibocsátás 36 százalékát kezeli, és az európai zöld megállapodásnak egy fontos pillérét képezi. A mai szavazás azt mutatja, hogy a Parlament továbbra is támogatja a méltányosságot és az ambíciót egyaránt megvalósító zöld megállapodást.”
A következő lépések
Az irányelvet a képviselők 370 szavazattal, 199 ellenében és 46 tartózkodás mellett fogadták el. Most a Tanács hivatalos jóváhagyására van szükség ahhoz, hogy a jogszabály életbe léphessen.
Háttér
Az Európai Bizottság adatai szerint az Európai Unión belüli energiafogyasztás 40 százaléka, az üvegházhatásúgáz-kibocsátásnak pedig 36 százaléka írható az épületek számlájára. 2021. december 15-én ezért az „Irány az 55%!” klímavédelmi csomag részeként jogalkotási javaslatot fogadott el az épületek energiahatékonyságáról szóló irányelv átdolgozására. A 2021 júliusában elfogadott európai klímarendelet pedig jogilag kötelezővé tette mind a 2030-as, mind a 2050-es célértékek elérését.
Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.
Zoárd | 2024. ápr. 8.
1989-ben a szocializmus részben azért ment gazdasági csődbe, mert pártközpontban, meg tervhivatalban akarták megmondani mi mennyibe kerül. Ezek után 2014-ben a rezsicsökkentéssel kampányolni, az a múltba tekintés, egyben a csőd felé történő új út nyitánya. Ma, 2024-ben egy családi házhoz 1,5 M forinttal olcsóbb gázkazán telepíteni, mint egy korszerű hőszivattyút. Ezen közben várhatóan évi 100-200 eFt-al támogatjuk a családi ház gázszámláját, mert a pici ár alatt adják a gázt. Ebből így nem lesz energetikai átállás, csak csőd. Főleg, amikor majd komolyan veszik a CO2 terhelés adóját, mert egyelőre ez még a valós környezeti károkhoz képest gyerekcipőben van, már ár tekintetében. És természetesen a valós gázárat mindenki megfizeti, csak nem a gázszámlában, hanem a boltokban.