e-gépész online szaklap

Ütközések

2011. november 28. | e-gépész | |  0 |

A leggyakoribb és a kivitelezés szempontjából legbosszantóbb tervezői hiba a különböző munkanemek közötti egyeztetések hiánya. Annak ellenére, hogy az egyeztetéseket igazolni hivatott aláírások legtöbbször meg is vannak, a tényleges egyeztetések elmaradása azonban a tervekről is, de legkésőbb a kivitelezés során jelentkező ütközések alkalmával egyértelműen megállapítható.

Talán meglepőnek tűnik, de itt nem kizárólag a már szinte unalomig emlegetett gépész-villamos, gépész-építész/belsőépítész szerkezet ütközéseit kell említeni, hanem az épületgépészeten belüli különböző rendszerekét is (pl. lefolyóvezeték és légtechnikai vezeték). Amint egy épületgépészeti tervezési munkát több személy és külsős altervező(k) végeznek, akkor jelentősen megnő az egyeztetések hiányából adódó ütközések száma.

Kritikus helynek számítanak a gépészeti és villamos vezetékek közösen használt függőleges aknái, valamint irodaépületek esetében a folyosók, közlekedők álmennyezet fölötti terei. Ebből adódóan néha sikerül elérni, hogy gépész és villamos munkanemet együtt, elhelyezési méretekkel ellátva tartalmazó metszetek készüljenek ezekről a területekről.

Néhány generálkivitelező egyszerűen próbál megoldást keresni az ütközések következtében jelentkező és a tervezőktől legtöbbször a gyakorlatban „behajthatatlan” többletköltségek elkerülésére azáltal, hogy egy frappánsan megfogalmazott mondatot helyez el az alvállalkozóival kötendő szerződéseibe, továbbá minden munkanem kiviteli terveit minden alvállalkozójával átveteti, és ezekre való hivatkozással a jelentkező ütközések elkerülésének műszaki és anyagi terheit alvállalkozóira hárítja. Az ún. ütközésvizsgálat ma már egy rendelkezésre álló lehetőség (szoftver), de tényleges alkalmazásával csak ritkán találkozunk. Ennek valószínűleg anyagi okai vannak.

Hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.

Facebook-hozzászólásmodul