e-gépész online szaklap

Átsorolások és megszűnő jogosultságok a 266/2013 Korm. rendelet értelmezésében

2013. november 18. | e-gépész | |  0 |

1. A rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza azokat a szak- és részszakterületeket, amelyeken munkavégzés csak jogosultság alapján végezhető. Ezeken a szakterületeken jogosultságot korábban eltérő, egyes esetekben az itt meghatározottnál alacsonyabb végzettséggel is lehetett szerezni. Ezekre a jogosultságokra vonatkozik a „szerzett jog” alapján a 266/2013 Korm rendelet 47.§ (4) bekezdés előírása: A 2014. január 1-jét megelőzően engedélyezett és névjegyzékbe vett, vagy bejelentés alapján névjegyzékbe vett szakmagyakorlási tevékenység a továbbképzési kötelezettségek teljesítése mellett folytatható.

2. A rendelet egyértelműen meghatározza, hogy mely jogosultsági területek végezhetőek 2014. január 1-je után engedély nélkül. Ezek a jogszabályilag szabályozott szakmagyakorlási jogosultsági szakmaterületek köréből törölt, „megszűnő” jogosultságok a beruházás lebonyolító, a technológiai tervezések, stb. Ezekben az esetekben kell hogy a területi kamara a 47 § (6) bekezdés szerint levélben tájékoztassa a korábban jogosultsággal rendelkezőket, hogy a továbbiakban tevékenységüket kamarai engedély/bejelentés nélkül végezhetik. Külön határidőt állapít meg a rendelet a geodéziai tervezői jogosultságokra, melyek ellenkező értelmű szabályozás megjelenéséig 2014. július 1-jéig maradnak hatályban.
A „megszűnő” jogosultságokkal kapcsolatos tájékoztató levél az alábbiakat kell tartalmazza:
a. tájékoztatás a 266/2013 Korm. rendelet előírásáról, tekintettel azonban a 47. § (5) bekezdésre (...a változással érintett jogosultság tekintetében... a továbbképzési időszakának befejezéséig... a szakmagyakorló a korábbi jogosultsági besorolásának megfelelően folytathatja a tevékenységet) a kamara a jogosultságot - a kamarai tagság fenntartása esetén - továbbra is nyilvántartja és
b. annak lejárta után a jogosultság alapján végzett tevékenységüket tanúsítvánnyal igazolja. Ennek különös jelentősége lehet a közbeszerzési döntések során a személyes kompetenciák figyelembe vétele esetén.

3. A rendelet 1. melléklete alapján megfeleltethetők egymásnak a korábbi és az új rendelet szerinti jogosultságok. A kormányrendelet 47.§ (5) bekezdés egyértelműen rendelkezik:
A területi kamara titkára a változással érintett jogosultság tekintetében az 1. melléklet szerinti szak- és részterületnek megfelelő besorolásról a szakmagyakorlót a továbbképzési időszakának befejezéséig hivatalból értesíti. Ezen időszakig a szakmagyakorló a korábbi jogosultsági besorolásának megfelelően folytathatja a tevékenységet.
Tekintettel arra, hogy a közbeszerzési gyakorlatban ez sok problémát okozhat, mert a kiírások már nyilvánvalóan az új elnevezéseket, a szakmagyakorló igazolásai pedig a régieket fogják tartalmazni, célszerűen a változtatást egy ütemben, egyszerre kell végrehajtani.
A végrehajtás során két esetet lehet megkülönböztetni:
a. Amennyiben a korábbi és az új jogosultság csak betűjelében és elnevezésében különbözik, az átsorolás egyszerű technikai kérdés.
b. Több szakterületen (közlekedés, vízépítés, hírközlés) a korábbiakkal eltérően új rész-szakterületek jelentek meg. Ebben az esetben több módszer is lehetséges a változás kezelésére:
i. a már meglevő jogosultságok esetében, tekintettel a „szerzett jog” elvére, a szakmagyakorló joggal kaphatja meg a korábbi teljes körű jogosultságai alapján valamennyi részterület jogosultságát, a későbbiekben kiemelt gyakorlottságként maghatározva a tényleges tevékenységet
ii. a területi kamara tikára felszólítja a jogosultsággal rendelkezőt, hogy kérelmezze a szakmai tevékenységének megfelelő rész-szakterületi jogosultságot, ezt a szakmai gyakorlat szakirányúságát vizsgáló szakértő testület a referenciák alapján megvizsgálja, és ennek alapján kerül sor az új jogosultság meghatározására
iii. új kérelmező esetében a szakmai gyakorlat szakirányúságát vizsgáló szakértői testületnek kell egyértelműen állást foglalnia a rész-szakterületi jogosultságokat illetően is.

A kormányrendelet értelmében az új jogosultságokat a régiek lejáratáig tájékoztatásnak tekintjük, ezért nem kell közbenső határozattal a korábbit megszüntetni, és az új kérdésében dönteni. Ez jelentős könnyebbséget jelent a területi kamaráknak, de biztosítja az egységes informatikai megjelenést is.

4. A korábbi ipari- és egyéb szakértői és tervezői jogosultságok mint tanúsított szakmai tevékenységek maradnak továbbra is a névjegyzékben, és az eredeti „lejáratukkor” lehet megfelelő szabályok szerint a tanúsítványt „megújítani”. Ennek érdekében kell a jövő év elején véglegesen elkészíteni a „Mérnöki Kamarai Tanúsítási Szabályzatot”.

Mindezek alapján az eljárásrend az alábbi:
1. A 266/2013 Korm. rendelet szerinti szakmagyakorlási jogosultságok körében a korábbi korlátozott jogosultságok továbbra is gyakorolhatók, és a közhiteles nyilvántartásban szerepelniük kell.
2. A rendelet alapján (illetve a korábban) megszüntetett, jogszabályilag szabályozott szakmagyakorlási jogosultsági szakmaterületek köréből törölt jogosultságok a kamarai tagság fenntartása esetén, azok határidejéig szerepelnek a névjegyzékben, és azt követően tanúsítvánnyal kell igazolni az adott szakmai kompetenciát.
3. A kormányrendelet szerinti jogosultsági elnevezések és kódok a névjegyzékben szintén megjelenítésre kerülnek, ennek technikája és megjelenítése központi feladat.
4. Több lehetőség esetén
a. a fenti 3.b.i. alkalmazásával az érintettek részére a többes jogosultság kerül meghatározásra, vagy
b. egyéni kérelem alapján a területi kamara dönt.
3

További feladatok:
Az MMK Főtitkárság kiemelt feladata, hogy a fent meghatározottak szerint besoroljon minden egyes, jelenleg a névjegyzékben szereplő jogosultságot. A készülő táblázatos összefoglaló alapján lehet a majd a legegyszerűbben meghatározni, hogy az egyes jogosultságok esetében milyen eljárást kell követni a rendelet 2014. január 1-i hatálybalépésekor.
Várható eredmények:
Amellett, hogy a fenti feladatok elvégzése szükséges a jogszabálynak való megfelelés, valamint az országosan egységes eljárásrend biztosításához, az további előnyökkel is jár, pl.:
- Elkészíthető az a korábban is határozott igényként felmerülő, egyszerűsített névjegyzéki kereső, amely az egyes jogosultságok kód szerinti, részletes keresése helyett lehetőséget biztosít a szakterületek szerinti keresésre (pl. tartószerkezeti tervezés szakterületre való átfogó kereséssel).
- Elkészíthető az a frissített, a névjegyzékben szereplő jogosultságokat összefoglalóan, egymásnak való megfeleltethetőségük szerint tartalmazó dokumentum, amely a hatóságok, önkormányzatok, körbeszerzési kiírók, közreműködő szervezetek, stb. munkáját is segíti.

Forrás: MMK Választmány, 2013. 11. 08-09.

Hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.

Facebook-hozzászólásmodul