e-gépész online szaklap

Nemfizetés lefelé és felfelé – védekezési módszerek

2009. november 9. | szerkesztő | |  0 |

Mit tehet egy vállalkozás, hogy a számláját mindenképpen kiegyenlítse a megbízó? És mit tehet egy elégedetlen alkalmazott? Az építőiparban – különösen a mai válságidőszakban – fokozott értelmet nyertek ezek a kérdések.

Egy kolléga mesélte az alábbi sztorit, amely a cégen belül hétpecsétes titok, ezért csak nagy vonalakban, a tanulságra koncentrálva és természetesen nevek nélkül ismertetjük az esetet.

Történt az egyik frissen átadott irodaépületben, hogy egyik reggel egy felső emelettől a pincéig egy függőleges tengely mentén minden el volt ázva; az álmennyezetek, a parketták, az irodai berendezések, az épületszerkezetek, egyszóval minden, ami útba esett. A százmilliós nagyságrendű kár okát gyorsan felderítették: egy le nem préselt vítvezetéki fittingről volt szó. Feltételezések szerint nem véletlenül, figyelmetlenségből maradt úgy a présfitting, annyira nyilvánvaló volt a különbség látványában az egymás melletti lepréselt darabok és e között.

Az eset szépsége az, hogy kb. fél év eltelt a beüzemelés, nyomáspróba és a káresemény között. A nyomáspróbát a fitting kibírta, szokott ez így lenni, viszont a folyamatos igénybevételtől egyre többet és többet eresztett, és végül megadta magát.

A „balhéba” bevonásra került az automatikát szállító cég is, ugyanis az üzemeltető nehezményezte, hogy az összesen 20-30 köbméter elfolyt vízmennyiséget (a fele éjszakai fogyasztás, amikor használaton kívül van az épület) nem jelezte hibaként a rendszer. A víz egyébként azért csordogálhatott egyre gyorsuló ütemben, mert nyáron a strangból elpárolgott a víz, később pedig csak gyűlt és gyűlt, mígnem átszakadt a gát.

Az eset több kérdést is felvet, itt és most csak a fizetési részre koncentrálunk.

Az tiszta, hogy a kivitelező fizethet, mint a katonatiszt, mégpedig valószínűleg egy elégedetlen és inkognitóját valószínűleg megőrző egykori szerelője miatt. Találtak már csákányt folyadékhűtőbe vágva, előfordult ilyesmi. Az emberi rosszindulatot és hülyeséget ki lehet védeni, de nehéz. Jobb, ha nem hagyjuk ilyen szintig elmérgesedni a dolgokat cég és alkalmazott között.

A kár viszont ennek ellenére megelőzhető lett volna, ha olyan automatika, épületfelügyelet van installálva, ami kijelzi a passzív időszakban nem ildomos vízfogyasztást. Az épületfelügyelet egy modern épület nélkülözhetetlen része kell, hogy legyen, az indokok nyilvánvalóak. Nem mellékesen a gyártó-telepítőnek is nagy hasznára lehetnek akkor – szintén nem nevesíthető eset -, amikor a megrendelő nem igazán óhajt fizetni, viszont a felügyelet letiltja az összes rákapcsolt rendszer használatát, és a tiltást csak a telepítő tudja feloldani… Persze csak akkor, ha a számla ki lett egyenlítve.

Hasonló fizetés-kikényszerítési módszerekkel már egyes berendezésgyártók is élnek, és megjósolható, hogy egyre többen fognak élni, gondolok itt arra, hogy például a folyadékhűtő kijelzi a hibát, de beavatkozásra nem ad lehetőséget, csak a szakszerviznek – előre fizetve. E módszerek jogszerűsége megkérdőjelezhető, de hatékonyságuk bizonyított, és végül is csak a jogos járandóságot kényszerítik ki. De mit tehet a tervező? Talán tervezzen be egy rejtett és a kivitelező számára is láthatatlan „szuperhibát”, amit fizetés esetén egy tollvonással eltüntet? Ez bizony nem megy, itt más megoldást kell találni…

Hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.

Facebook-hozzászólásmodul